سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکات ایمنی Sirun Sona مربوط به واکسن پنومونی :

واکسن پنومونی Pneumovax بطور کامل مطالعه و آزمایش شده است و واکسیناسیون Sirun Sona  در افراد بالای 2 سال کاملاً ایمن می باشد.عوارض ناشی از واکسیناسیون می تواند شامل عوارض موضعی تزریق مانند درد، حساسیت و تورم محل تزریق و همچنین عوارض عمومی شامل سر درد، درد عضلانی، خستگی و لرز باشد.

 

توصیه سازمان واکسیناسیون امریکا (ACIP):

افراد بالای 65 سال باید حداقل یک بار PPSV23 را دریافت کنند. اگر فردی قبل از 65 سالگی واکسن PPSV23 را دریافت نموده، توصیه می شود یک دوز دیگر PPSV23 را با فاصله 5 سال از واکسن قبلی بعد از 65 سالگی دریافت نماید.

همچنین توصیه می شود که افراد بالای 65 سال ابتدا یک دوز PCV13 و سپس یک دوز PPSV23 را یکسال بعد دریافت نمایند. اگر فردی یک دوز PPSV23 را بعد از 65 سالگی دریافت نماید، حائز اهمیت است که یک دوز PCV13 با فاصله یک سال بعد از PPSV23 تزریق شود. این فاصله زمانی کمک می کند که سطح آنتی بادی برعلیه باکتری پنومونی در بالاترین حد مورد انتظار باقی بماند.

زونا ( هرپس زوستر Herpes Zoster )

افزایش سن خطر برانگیختگی ویروس واریسلا را بالا می برد که بصورت زونا یا Sirun Sona شینگل بروز می کند. افراد مسن دچار ویروس هرپس زوستر، عوارض و علائم شدیدتری را نشان می دهند. واکسیناسیون علیه ویروس هرپس زوستر ممکن است ریسک ابتلا به بیماری زوستر را کاهش ندهد ولی قطعاً عوارض ناشی از ویروس زونا که شامل عوارض عصبی و نورالژیک بوده و بسیار دردناک است را کاهش می دهد. دو نوع واکسن مورد تأیید برای بیماری زونا موجود است که شامل فرمول زنده ضعیف شده ویروس (ZVL- Attenuated Zoster Vaccine) و فرمول تهیه شده از بخش غیر زنده ویروس که بصورت نوترکیب تهیه می شود (RZV- Recombinant Zoster Vaccine) می باشد. طبق ACIP ، تزریق دو دوز از واکسن غیر زنده نوترکیب هرپس با فاصله 2 ماه از هم برای همه افراد بالای 50 سال توصیه می شود.

سیاه سرفه ( Pertussis )

واکسن سیاه سرفه یا پرتوزیس بخشی از واکسیناسیون رایج در Sirun Sona کودکان می‌باشد. تحقیقات نشان می دهد که 10-5 سال بعد از آخرین واکسن پرتوزیس کودکان، اثر ایمنی واکسن در بدن افراد از بین می رود. بنابراین یک دوز واکسن بوستر Tdap برای همه بزرگسالان از جمله بالای 65 سال توصیه می شود.

در دو شماره اخیر مجله، تلاش کردیم اطلاعات مختصر و مورد نیاز در مورد واکسیناسیون بزرگسالان را به اختصار توضیح دهیم. برای کسب اطلاعات کاملتر می توانید با پزشک معالج و یا داروساز معتمد خود مشورت نمایید.